Психологічний клімат у колективах і групах
Психологічний клімат
є об’єктивно-існуючим явищем. Психологічний клімат складається під впливом двох
важливих факторів:
1) соціально-психологічна
атмосфера суспільства в цілому;
2) мікросоціальні
умови – специфіка даного колективу.
Особливе значення
мають стосунки у колективі. чи є взаєморозуміння у колективі між членами
колективу, чи кожен член колективу нормально себе почуває серед інших, чи
задоволений спілкуванням з іншими.
Психологічний клімат
– це емоційно-психологічний настрій колективу, в якому на емоційному рівні
відображаються особисті і ділові взаємостосунки членів колективу, які визначаються
моральними нормами та інтересами.
Крім поняття
психологічного клімату близькі за значенням соціально-психологічний клімат,
морально-психологічний, психологічний настрій, психологічна атмосфера,
соціально-психологічна атмосфера або обстановка.
Основні
характеристики психологічного клімату.
1. Задоволеність
членів колективу взаємостосунками, процесом праці, керівництвом.
2. Переважаючий
настрій колективу.
3. Взаєморозуміння
і авторитетність керівників та підлеглих.
4. Міра участі
членів колективу в керівництві і самоврядування колективу.
5. Згуртованість
колективу.
6. Свідома
дисципліна.
7. Продуктивність
праці.
Психологічний клімат
дитячих колективів має свою специфіку. Цьому питанню багато уваги приділяв
Макаренка. Він не вживав поняття психологічний клімат, а замінював іншими –
стиль взаємин у колективі, тон взаємин. Нормальними він вважав у колективі
тільки “мажорний тон”, ознаками якого було:
- прояв
впевненості кожного, спокою, бадьорості, готовності діяти;
- єдність членів
колективу;
- захищеність
всіх членів колективу;
- розумна і
корисна активність;
- вміння бути
стриманим у діях та словах.
Люди по-різному
можуть впливати один на одного. Розрізняють такі типи взаємного впливу:
1) взаємне
полегшення. Присутність людей підвищує їх активність та покращує їх діяльність;
2) взаємне
затруднення. Присутність одних людей гальмує активність інших;
3) одностороннє
полегшення. Присутність одних полегшує діяльність інших. Це явище називається
явищем фацилітації;
4) одностороннє
затруднення. Присутність одних негативно впливає на діяльність інших. Таке
явище називається інгібіція;
5) незалежність.
Характеризується тим, що спільна присутність ніяк не відбивається на діяльність
інших.
Психологічна
сумісність – це такий ефект поєднання людей, який дає максимальний результат
діяльності при мінімальних психологічних витратах осіб, які взаємодіють.
Протилежними до психологічної сумісності є психологічна несумісність, тобто
нездатність узгодити свої дії, що перешкоджає спільній діяльності, несприйняття
одними людьми інших.
Наслідками
несприйнятливих взаємостосунків у групах і колективах можуть бути такі емоційні
стани:
1. Стан
роздратованості.
2. Манія
несправедливих образ і переслідувань, озлобленість, безтурботність, байдужість,
страх перед вчителями, батьками, школярами, а також розв’язаність, жорстокість,
навіть поява неврозів.
Неврози – це
хворобливі зміни в організмі, які викликані безпосередньо негативним впливом
індивідуальних стосунків і взаємостосунків людей. Невроз розвинутий має такі
прояви, а саме:
- дискомфорт у
спілкуванні, гостра вибірковість, обмеження осіб при спілкуванні, з якими
людина почуває себе вільно, комфортно, розкуто;
- коливання
самооцінки (завищує, занижує);
- дефіцит
активності, особливо мовної (навіть зустрічається мовна загальмованість (важко
висловитись), може змінюватися надмірною говірливістю);
- прагнення
замінити діяльність ставлення до неї, наприклад, ставлення є негативним (у мене
нічого не вийде, я цього не зроблю і т.д.);
- підвищена
тривожність. Це тенденція людини переживати постійну стурбованість, схильність
переживати різні ситуації як загрожуючі.
В цілому, неврозів
може не бути, а можуть бути лише окремі їх прояви. Тоді це є симптомами
можливого невротичного стану.
Сьогодні можна
рахувати, що більшість дослідників згідні в визначенні основних ознак
колективу. Якщо відійти від деякого різноманітті термінології, то можна
виділити ті характеристики, котрі називаються різними авторами як обов’язкові
признаки колективу. Насамперед, це об’єднання людей в ім’я досягнення цілі (в цьому
значенні колективом не може називатися антисоціальна група правопорушників).
По-друге, це наявність добровільного характеру об’єднання, причому під
“добровільністю” тут розуміється не стихійність організації колективу а така
характеристика, коли вона не просто “здатна” зовнішніми обставинами, але стала
для індивідів, які в неї входять, системою активно побудованих ними відносин на
базі загальної діяльності. Значною ознакою колективу є його цілісність, що
виражається в тому, що колектив завжди виступає як деяка система діяльності з
притаманною їй організацією, розподілом функцій, визначеною структурою
керівництва і управління. Нарешті, колектив являє собою особливу форму
взаємовідносин між його членами, котра забезпечує принцип розвитку особистості
разом з розвитком колективу. Основи ідеї розвитку колективу були закладені в
роботах А.С. Макаренко.
Одна з найбільш
розвинутих спроб подібного роду знаходиться в концепції, розробленій
А.В. Петровським. Вона представляє групу, яка складається з трьох шарів,
кожний з яких характеризується відповідним принципом, по котрому в ньому
будуються відносини між членами групи:
В першому шарі
реалізуються насамперед неопосередковані контакти між людьми, які засновані на
емоційній прийнятності.
В другому шарі ці
відносини опосередковуються характером спільної діяльності.
В третьому шарі,
названим ядром групи, розвиваються відносини, засновані на прийнятті всіма
членами групи одних цілей групової діяльності. Цей шар відноситься до вищого
рівня розвитку групи, і відповідно його присутність дозволяє стверджувати, що
перед нами колектив.
Проблема колективу
виступає як “остання” проблема, що відноситься до соціальної психології груп.
будучи зовсім новою проблемою в структурі соціально-психологічних знань, вона
разом з тим задає відповідні напрями для переосмислення багато з того, що
накопичено в цій області до цього часу.
Підхід до аналізу
міжгрупових відносин є подальшим розвитком принципу діяльності: міжгрупове
сприйняття само по собі інтерпретується з точки зору конкретного змісту
спільної діяльності різних груп. Розробка цієї проблеми на експериментальному
рівні дозволяє по новому пояснити багато феноменів, отримані в традиційних
експериментах.
Особливий інтерес
представляє серія експериментів, зроблених В.С. Агаєвим. Основною гіпотезою
в його дослідженнях була версія про залежність міжгрупового сприймання. В
першій серії експериментів, проведених на студентській групі одного технікуму в
період екзаменаційної сесії, в якості конкретних показників виступали:
1) прогнозування
групової перемоги в ситуації міжгрупових змагань;
2) пояснення
причини перемоги або поразки своєї і чужої групи в цих змаганнях;
3) передбачення
про успіх своєї і чужої групи в різних сферах діяльності, не зв’язаних з
експериментальною ситуацією. Експеримент заключався в наступному: дві групи
студентів повинні були однозначно здавати залік по одному і тому ж предмету і
одному ж викладачу. В двох експериментальних групах студентам говорилось, що та
група, котра продемонструє в процесі семінарського заняття добрі знання,
отримає “автоматичний” залік, учасники ж другої групи залишаться і будуть
здавати залік звичайним шляхом (кожний буде відповідати індивідуально). Їм
пояснювалось також, що загальна групова оцінка буде складатися в ході
семінарського заняття з оцінок індивідуальних виступів, кожне з котрих отримує
відповідну суму балів. Але в ході експерименту сума балів залишалась
досліджуваних невідомою; експериментатор періодично лише називав групу, що
вийшла вперед. Причому в першій ситуації експериментатор спеціально називав
одну і ту ж групу, яка попереду, а в другій ситуації – дві групи по черзі. В
третій ситуації студентам сказали, що автоматичний залік отримає не та чи інша
група в цілому, а лише частина найбільш успішно виступивших на семінарі
студентів незалежно від їх групової приналежності.
Результати цієї серії
експериментів в цілому підтвердили висунуті гіпотези: експериментальні ситуації
по порівнянню з контрольною показали, що в умовах міжгрупових змагань було:
а) значно більша
кількість виступів і реплік в підтримку членів своєї групи;
б) значно більша
кількість спроб регуляції вибору виступаючих;
в) тиск на
екзаменатора (на його вибір виступаючих).
Коментарі
Дописати коментар