Бесіда на морально-етичну тему: “Ставлення до людей старшого покоління”
Мета: 1) пояснити моральну норму вироблену суспільством –
повагу до старших;
2) виховати високо-морально розвинену людину;
3) розвинути у дітей почуття обов’язку
допомагати старшим.
Завдання:
- розглянути ситуації, що показують різну поведінку молоді по відношенню
до старшого покоління;
- обговорити побачений фільм
“Чучело”.
- засвоїти і виконувати свої
обов’язки пов’язані з допомогою старшим за себе людям;
- зробити доповідь на тему “Як я
допомагав/ла старшим людям”;
- провести акцію “ Робимо добрі
справи”.
Обладнання: 1. Тлумачний словник Ожегова;
2. Плакат з написом: “Завжди стався до
людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе”.
Вікова група: 7-9 класи.
Тривалість: 30 хв.
Хід бесіди: 1. Вступне слово вчителя.
2.
Обговорення, що таке повага? Робота зі словарем.
3.
Розповідь вчителя про повагу до старших та відповіді учнів на запитання
вчителя.
4. Аналіз
ситуації.
5.
Заключне слово вчителя. Висновки. Завдання для закріплення результатів бесіди.
Бесіда
Добрий день, діти.
Сьогоднішній урок я хотіла б присвятити бесіді на морально-етичну тему
“Ставлення до людей старшого покоління”. Ця тема є актуальною в умовах проблем,
що існують між молоддю та старшим
поколінням сьогодні.
Проблема взаємовідносин
батьків і дітей, молоді та старшого покоління завжди хвилювала суспільство.
Внаслідок соціально-психологічної різниці між людьми різних поколінь
трапляється немало труднощів. Що перешкоджають взаєморозумінню. І тому для
регулювання відносин між людьми суспільством вироблена моральна норма – повага
до старших.
Діти, запам’ятайте
правило, яке написане на дошці: Завжди стався до людей так, як хочеш, щоб люди
ставились до тебе!
А тепер давайте поговоримо про те, що ж
все-таки означає слово “повага”. (Можливі варіанти відповідей).
1. Повага – це коли людина доброзичливо ставиться
до іншої людини, визнає її вчинки правильними.
2. Повага – це коли одна
людина робить щось, що інша не може зробити. І тоді до цієї людини з’являється повага).
Добре. Але якщо відкриємо тлумачний словник і прочитаємо визначення. Тут
написано: Повага – це доброзичливе відношення, яке базується на визнанні чиєїсь
гідності.
Повага до старшого покоління виникла, мабуть,
в глибоку давнину, коли люди вперше зрозуміли цінність людського досвіду і
мудрості.
У мене є до вас
запитання: Що включає в себе повага до старшого покоління? (Можливі варіанти
відповідей):
1. Насамперед повага до старшого покоління включає вдячність за все
створене ними.
2. Повага включає в
себе допомогу людям старшим за себе.
3. Якщо ми поважаємо
людину, ми прислуховуємося до її порад.
Так, я згодна з вами. Необхідно вчитися
у старших, цінувати їхній досвід. А
як ви вважаєте, у чому основні розходження у поглядах між молоддю та старшим
поколінням? (Можливі варіанти відповідей):
1. В поглядах на життя. У молоді воно ще не зовсім сформоване.
2. У зовнішньому вигляді, одязі.
3. У молоді та у старшого покоління різний характер смаків та розваг.
І
в цьому я з вами згодна. А чи можна не поважати людину лише за те, що у неї не
такі смаки, як у тебе, можливо, де в чому застарілі? Звичайно ж ні. Аж ніяк не
можна виправдати дівчину, яка не поважає свою матір лише за те, що вона не
тямить в моді чи не дозволяє вести їй “вільне” життя. А тепер давайте обговоримо одну
ситуацію: Учні працювали на ділянці біля школи дуже добре. Пололи та саджали
квіти на відведеній для них ділянці. Норму виконали без напруження, випередили
навіть сусідній клас. Настрій у всіх був радісний, веселий. Після закінчення
роботи всі відпочивали. Раптом, на протилежній стороні вулиці, посковзнулась і
впала бабуся. Вчителька кинулася до неї, але побачила, що два хлопчика з її
класу почали переходити дорогу: ”Швидше, швидше!” - крикнула вона. Їй здалося, що вони йдуть
надто повільно. І справді, хлопці не поспішали: вони прямували… до газетного кіоску.
Все це відбулося в лічені хвилини. Дівчатка, які підбігли, допомогли старій
жінці підвестись. Хлопці повернулись, але веселощів уже не було. Як ви
вважаєте, чи можна хвалити людину тільки за те, що вона старанно трудиться? Звичайно,
треба ще обов’язково подивитись на неї серед людей. Яка вона із своїми і
чужими, із знайомими і незнайомими, із старшими і молодшими. Чи правильно
вчинили хлопці? Що робили б ви на їх місці? (Можливі варіанти відповідей:
Хлопці вчинили не правильно. На їхньому місці, ми б відразу ж побігли допомогти
бабусі).
Дуже добре. У мене є до вас ще одне
запитання, після якого ми спробуємо зробити висновки. Запитання: А як особисто
ви поводитесь із старшими у громадських місцях? (Можливі відповіді: Уступаємо
місця людям, старшим за нас, а особливо людям похилого віку. Пропускаємо вперед
в чергах. Допомагаємо, якщо бачимо, що люди похилого віку несуть щось важке та
ін.).
Добре.
Отже, закінчуючи нашу бесіду, слід
сказати, що всім, що ми маємо і користуємось ми завдячуємо нашим батькам і
людям старшого покоління. І якщо нам здається, що вони надто вимогливі до нас,
то це лише тому, що вони не байдужі до нас.
Як ви вважаєте, що нам разом треба ще зробити, щоб краще засвоїти результати
бесіди? Я пропоную, щоб на наступному тижні кожен із вас написав доповідь “ Як
я допомагав/ла старшим від себе людям?”.
Урок закінчено.
Література:
2. Грибова Л. А. «О
культуру поведения». – К.: Рад. шк., 1993. – С. 36-39.
Коментарі
Дописати коментар